الجمعة، 30 يناير 2015

عبد الحليم حافظ جبار

جباااار
في رقته جبار
  جبار في قسوته جبار
جباااااار
خدعتني ضحكتوا وخانتني دمعتوا
وماكنتش اعرف قبل النهارده ان العيون دي تعرف تخون بالشكل ده
ولاكنت اصدق قبل النهار ده ان الحنان يفضل يكون بالشكل ده
وجبااااار جبااااار
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
عرفته قد ماعرفته ولاعرفتوش وشفته قد ماشفته ولا فهمتوش
كان بيقوللي بحبك ايوه كان بيقول وانا من لهفة قلبي  صدقته على طول
كنت اشوف واسمع واحس بقلبه هو كنت عايش موش عشاني عشانه هو
وماكنتش اعرف قبل النهار ده ان العيون دي تعرف تخون بالشكل ده
ولا كنت اصدق قبل النهار ده ان الحنان يفضل يكون بالشكل ده
وجبااااار
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
يامعلمني الحب ياريتني ياريتني ماتعلمته معاك ولا شفته
ليه تخدعني ليه خلتني انسى الدنيا واعيش بحلاوته
ده ماكانش في اثنين زينا شافوا اللي شفناه بحبنا
الحلم اللي كنا بنحلمه ونكمله من بعضنا
ليه ليه تصحيني في وسط الجنة بنار نار ودموع دموع
كنت ارحمني وسيبني شويه أعيش أعيش مخدوع
أعيش مخدوع
وماكنتش اعرف قبل النهار ده ان العيون دي تعرف تخون بالشكل ده
وماكنت اصدق قبل النهار ده ان الحنان يفضل يكون بالشكل ده
وجبااااار جباااااار
ملحمة شعرية ولحنية للموسيقار محمد الموجي من فلم معبودة الجماهير كلمات الشاعر حسين السيد لوحة إبداعية كما عودنا محمد الموجي فقد لحن له مجموعة كبيرة من الالحان اغنية لو كنت يوم انساك , يابو قلب خالي , خليك معايا , مغرور , احبك , روحي حياتي , رسالة من تحت الماء , يامالكا قلبي , الليالي , تعامل مع الكثير من الشعراء محمد حمزة , حسين السيد , عبد المنعم السباعي كاغنية خليك معايا , إيليا أبو ماضي في اغنية جأت لا اعلم من اين , مأمون الشناوي في اغنية كفاية نورك عليه , احمد حلمي في اغنية القرنفل , الانباري في اغنية أحضان الحبايب , مرسي جميل عزيز نعم ياحبيبي , كامل الشناوي ,عبد الله الفيصل في اغنية سمراء ياحلم الطفولة , عبد الرحمن الابنودي في اغنية انا كل ماقول التوبة ,
اما كمال الطويل الذي اصطحب معه مسيرته الفنية فلله من الالحان الجميلة ا ,, للي انشغلت عليه, كفاية نورك عليه, حبيب حياتي , بيني بينك , هي دي هي , نعم ياحبيبي , ياقلبي خبي , راح , يامواعدني بكرى , بلاش عتاب , وغيرها من الالحان الممتعة , ام نصيب موسيقار الأجيال , انت قلبي , لاتكذبي ,كنت فين , فاتت جنبنا , ياخلي القلب و توبة وغيرها ,
اما الموسيقار بليغ حمدي سواح , انا لك على طول , مداح القمر موعود , على حسبي وداب قلبي , أي دمعة حزن ,

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق