الجمعة، 5 فبراير 2016

بساط الريح ( فريد الاطرش )




بساط الريح جميل ومريح وكلوا امان ولا البولمان
بساط الريح
ياطاير فوق وكلك ذوق انا مشتاق وبراني الشوق
ودواي في سوريا وفي لبنان
نسيم لبنان شفا الارواح 
عليل القلب عليه يرتاح
ويامشتاق لارض الشام 
تبات  سكران بلا اقداح 
سوريا ولبنان قامات وقدود
عليها يشوف عيون وخدود
تزود نار القلب بارود
انا اعشق سوريا ولبنان
,,,,,,,,
نروح يابساط على بغداد 
بلاد خيرات بلاد امجاد
نحن هنا بالسيف نحمي ارضنا 
وفي نهار الحيف نحمي عرضنا
اما الكرم للضيف مخلوق فرضنا
والعز في السيف والكرم
آه يازلم  آه يازلم

يادجلة انا عطشان ما اقدر ارتوي 
من حسنك الفتان هذا الكسروي
في كل  رمشة خنجر ملتوي 
لو صاب مني القلب يعدمني عدم
آه يازلم  آه يازلم
,,,,,,,,,,,,,
بساط الريح يابو الجناحين 
مراكش فين وتونس فين
انا لي حبيب هناك اثنين وبعدهم عني اليوم شهرين

بلاد الحوت والغلا والزيتون 
فيها الشفايف قوت وللشراب عيون
ياللي علينا تفوت انزل وكون حنون اشبع طعام وشراب
ولا تزيد ياخي

تونس آه ياخضراء ياحارقة الاكباد
غزلانك البيضاء تصعب على الصياد
غزلان في المرسى ولا في حلق الواد 
على الشطوط تعوم
ماتخاف تسد الماد

بساط الريح  قوام ياجميل 
انا مشتاق لوادي النيل
انا لفيت كتير ولقيت البعد على يامصر طويل 
اللي يفوت ارضنا يروح ويرجع لنا 
مافيش كده حسننا ولا فيش كده زورتنا 
ياحلو يا طبعنا ياخفة يادمنا 
بساط اريح
,,,,,,,,,

الحان وغناء فريد الاطرش

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق