الأحد، 15 نوفمبر 2015

كيف تعامل محمد الموجي في لحن صافيني مره




 غناء  :عبد الحليم حافظ
كانت هذه الأغنية فى بداياتها  ..  فتحا   كبيرا فى عالم الأغنية  ..لم يتعود  المستمع على هذا اللون من الأغانى
  وخصوصا أن الموجى خالف كل الأعراف التى تعود الجمهور عليها  .. جمل لحنية رشيقة وسريعة  ..إيقاعات غربية
إختار عمنا الموجى مقام الكرد ليبدأ به لحنه  ..ومع إيقاع الرومبا  .. نسمع مقدمة موسيقية رشيقة
يعزفها  (الكورنو  .. )وهو من الألآت النحاسية الغربية  ..ومع آلة  البونجوز الإيقاعية  ..أى أن العملية  ..غربى فى غربى
 .. وبمصاحبة الوتريات  ..نستمتع بمقدمة موسيقية جميلة
 .. ويغنى عبد الحليم  (صافينى مرة وجافينى مرة  )من الكرد
ويتحول للراست عند  (ولا تنسانيش كده بالمرة  )ليعود للكرد مع   )صافينى مرة وجافينى مرة  )لينهى المذهب
نسمع نفس اللازمة الموسيقية مع إختلاف طفيف    جدا فى التسليم
 ويغنى حليم  (كنا سوا قلبين  ..الحب جمع شملنا  .. )من الراست
وتعالوا بنا نتوقف هنا   قليلا . .ونسمع مرة أخرى  ..الموجى لم يسلم  .. عبد الحليم الراست
سلمه كرد  ..ومن درجة ركوز الكرد  ..ولكن عبد الحليم يغنى راست  .. ومن درجة ركوز الراست
 .. ولم نشعر بأى مشكلة  ..مافيش مشكلة
وينتقل الموجى لمقام النوا أثر  ..عند   وأبقى جنبك ولا نيش عارف  .. إيه مخبى
وهنا نصادف إحدى طرق الإنتقال بين المقامات  ..نحن نعرف أن  الراست والنوا أثر من درجة ركوز واحدة  ..هى الدو
ولكن عمنا الموجى تعمد أن يطيل فى كلمة  (لبعضنا  )والتى إرتكز فيها  على درجة النوا  ..ليييه ؟
لأنه يريد الإنطلاق من النوا للجملة اللحنية التالية  ..خطة لحنية وفكر  . ملحن فاهم
المهم  ..نعود للراست عند  (وتروح الفكرة وتيجى الفكرة  )حتى نصل  . للكرد مرة أخرى لننهى الكوبليه
لازمة موسيقية جديدة  ..ومع إيقاع  (السلو  )الغربى   أيضا  ..نسمع  . تحاور جميل بين الأكورديون والوتريات
ويغنى عبد الحليم  (إسأل نجوم الليل  )من الكرد  ..ويظل مع الكرد حتى   أشكيله وحدى  ..يسهر يسلين
فنجد   تحاورا بين الحجاز والكرد  ..جملة حجاز وجملة كرد  ..وكأن  .. الموجى يخشى علينا من الملل
ونصل للراست عند  (ويقول حاشوفك  ..مسيرى بكره  )وبعده الكرد  .. لينهى الكوبليه
ولازمة موسيقية جديدة من الكرد   أيضا  ..ولكنها سريعة مع إيقاع  السامبا
ويغنى حليم  (لما تكون ناوى تجافينى  .. )من الكرد ليصل بعدها  للراست عندوإن عاتبتك إيقى إنسانى
 حتى النهاية  ..وتنتهى الأغنية  ...

اقتباس من موقع منتدى سماعي للطرب الاصيل



 
صافيني مره وجافيني مره ولا تنسانيش كده بالمره
صافيني مره وجافيني مره
,,,,,,,,,,,,,,,,
كنا سوى قلبين الحب جمع شملنا 
والعين تقول للعين احنا اتخلقنا لبعضنا 
وابقى جنبك ولانيش عارف ايه مخبي
والقلب ده فرحان وخايف لا يروح حبي
وتروح الفكره وتيجي الفكره 
وانت ناسيني كده بالمره 
صافيني مره وجافيني مره
,,,,,,,,,,,,,,,
اسأل نجوم الليل تشهد على حالي
يوم ماتغيب ويه القمر ياما سهرت ليالي
من غير حبيب اشكيله لوحدي
يسهر يسليني من كثر وجدي 
يفضل يواسيني
ويقول حشوفك مسيري بكرى
وانت ناسيني كده بالمره
صافيني مره وجافيني مره
,,,,,,,,,,,,,,
لما تكون ناوي تجافيني قوللي  
وان كان عليك اللوم 
ده رضاك ياروحي على عيني
وانا بخاطري اكون مظلوم
وان عاتبتك ابقى انساني وانت ودك تبقى هواني
بس افتكرني ولو بنظره
ياللي ناسيني كده بالمره صافيني مره
وجافيني مره
,,,,,,,,,,,,,,,
كلمات سمير محجوب
الحان محمد الموجي

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق